esimiehen kymmenen käskyä,  johtaminen,  opiskelu

Kirkasta asiakasnäkökulma

Esimiehen työnä on edustaa ja kirkastaa henkilöstölle asiakasnäkökulmaa. Jos asiakkaat eivät ole kiinnostuneita tai valmiita maksamaan yrityksen tuotteista tai palveluista, he hakeutuvat muualle eikä yrityksellä ole tulevaisuutta. Siksi esimiehen velvollisuus on tarkastella yrityksen toimintaa korostuneesti tuotteiden tai palveluiden käyttäjien näkökulmasta. (Järvinen 2005, 23-24.)

Järvinen (2005, 23-24) jatkaa, että hyvään esimiestaitoon kuuluu kyky tarkastella organisaation perustehtävää ja sitä tukevia rakenteita ja prosesseja asiakkuuksista käsin ja haastaa henkilöstöä arvioimaan ja kehittämään toimintaa asiakaspalvelulähtöisesti.

Kysy kenen tarve?

Yrityksen sisällä luodaan mielellään sellaisia tuotteita tai palveluja, joita voidaan tehokkaasti tuottaa. Eli ne hyödyttävät hyvin lähinnä yrityksen omia tarpeita. Ei kuitenkaan ole mitenkään itsestään selvää, että asiakkaan tarpeet tulisivat juuri näin parhaiten tyydytetyksi. Jos asiakkaan tarpeita ei huomioida riittävästi, on vaarana, että asiakas etsii seuraavalla kerralla toisen toimittajan. (Järvinen 2005, 23-24.)

Valtionhallinnon työkokemuksen perusteella sanoisin, että oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus myös asiakkaiden kohtelussa on tärkeää. Yhden asiakkaan nostaminen ylitse muiden ja erikoiskohtelu rapauttaa työyhteisön uskoa oikeudenmukaisuuteen.

LÄHTEET

Järvinen, Pekka 2005. Ammattina esimies. E-kirja. Talentum Media Oy. 

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *